onsdag 1 december 2010

Om Sauron åkte tåg.

The only way of catching a train I have ever discovered is to miss the train before.
- Gilbert K. Chesterton

Jag är inte en av de där frenetiskt hatande människor som får vansinnesutbrott då tåget är försenat. Jag kan tycka att det är lite olägligt och jag kan definitivt känna mig lite bättre än de tågmänniskor som aldrig kan lära sig att hantera de olika årstiderna så att tågen kan gå i tid. Men jag är definitivt inte en av de människor som med ögon liknande Saurons gormar på de stackars tågkonduktörerna om hur viktigt det är att de kommer fram i tid.

Men när mitt första tåg till skolan är inställt och tvingar mig vänta en timme på nästa tåg… Som sedan tvingas stanna på spåret mellan Hofors och Falun ytterligare en timme på grund av ett fastnat godståg. Kan jag känna att det hade varit en bättre idé att ha stannat kvar i sängen istället för att spendera förmiddagens föreläsning på ett tåg någonstans mitt ute i ingenstans. Trots detta förvandlas jag inte till den onda Sauron som på tågets andra vagn skriker åt tågkonduktören. Jag bara sitter där och känner mig så mycket bättre än de där stackars tågmänniskorna som fortfarande inte har lärt sig vad de ska göra för att köra mellan punkt a och b utan att fastna på vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar