lördag 12 juni 2010

Får jag ställa en dum fråga.

Så idag var säkerligen den tusende gången jag hörde någon yttra de ökända orden "Och kom ihåg, det finns ingenting sådant som dumma frågor." Jag har hört det från mina vänner, släktingar, bekanta och lärare. Jag har hört det på många olika platser och vid många olika tillfällen. Men den platsen där uttrycket är som vanligast förekommande verkar, utan några undantag, vara i skolan. Det verkar vara få lärare som inte har övat in frasen i sin vokabulär. Jag antar att de har någon kurs tillägnat enbart till begreppet på lärarhögskolan. Men hur som helst, denna gång har jag fått nog. Jag vill höja min hand, avbryta, och eftersom vi ändå är inne på ämnet, ställa en fråga... Jag menar, det är såklart att det finns en drös med dumma frågor svävande där ute i universum.

Om det inte finns någonting sådant som en dum fråga... Vad ställer då dumma människor för slags frågor? Eller råkar alla dessa idioter man dagligen råkar på i olika sammanhang, bara bli oerhört smarta tills det är dags för dem att ställa frågor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar