tisdag 1 juni 2010

En sådan där slags film.

Jag såg en sådan där slags film för några dagar sedan. Ni vet vilken film jag pratar om. Den med svärden och drakarna och den onda snubben och hjälten som kommer växa upp för att försvara världen mot ondska. En sådan slags film som Sagan om ringen eller Eragon. När jag likt många gånger tidigare satt där och glodde på hur den onda snubben skickade sina trupper för att döda hjälten så slog det mig... Hur kommer det sig att den onda snubbens trupper alltid består av ett gäng skrikande monster som bor i leran tills den onda snubben behöver dem? Vi ser dem så många gånger att vi inte ens funderar över huruvida de är onda eller goda utan helt enkelt förutsätter att vi ska vara rädda för dem. Men ärligt talat... Är de inte lite uttjatade? Vi vet redan exakt hur de ser ut, hur de låter och hur de beter sig. Nästa gång hoppas jag att de tar en lite större kreativ frihet. Nästa gång hoppas jag att det är ett gäng av lila skrikande och fnissande teletubbies som jagar efter vår hjälte. Det mina damer och herrar... vore läskigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar